Throw back. Love. Life

10.2.15

Assalamualaikum...Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

Waa dah lama sangat-sangat tak update blog yang dah bersawang dah dekat dua tahun. Bukan apa, sebab haritu cuba bukak blog tapi kena block pulak.. pasai pa ntah ceq pon tak tau.. =D Btw sekarang ni dah habis belajar sudah. Alhamdulillah dah selesai pengajian 3 tahun di UKM. Dan currently bekerja kat Kajang as a??? ahhha ini tak boleh bagitau nanti orang kata show off pulaks cehh macam misteri sangat job yang i dapat kan, tapi yang penting ada berkaitan dengan IT dan inshaALLAH kerja yang HALAL.. Dimana? biarlah rahsia.. Kali terakhir update blog ni dua tahun lalu tahun 2012 kan.. Memang pada siapa-siapa yang follow blog ni tau apa yang dah berlaku pada aku dulu. Sekarang setelah dua tahun berlalu banyak yang dah berubah dalam hidup aku..

Dari seorang wanita yang kebudak-budakkan telah bertukar menjadi wanita matang la kononnya.. Dari seorang insan yang biasa-biasa sudah menjadi superwoman ( I dah pandai bawa kereta uolls berdesup...). dari seorang wanita yang sempoi menjadi seorang wanita yang mula menjaga penampilannya terutama aurat sebagai seorang wanita. Semua perubahan ini berlaku oleh kerana perjalanan hidup yang penuh liku, duri dan ranjau =) semangat harus kuat, hati kena kental ~

Ok mesti orang tertanya-tanya apa yang berlaku pada aku yang dah lama menyepi, yaaa aku masih orang yang sama macam dulu dan masih belum berkahwin hee~ bila dicongak-congak dah 27 tahun dah hidup di muka bumi ciptaan ALLAH. Alhamdulillah masih diberi kesempatan oleh Allah untuk terus bernafas dengan segala nikmat dan rezeki yang dikurniakan oleh-Nya dan juga masih diberi kesihatan yang baik dalam menghadapi dugaan dan ujian-Nya.. Alhamdulillah syukur pada-Mu..

Bila bincang soal jodoh siapa yang tak risau bila umur dah menjangkau 27 tahun, ramai kawan-kawan seangkatan yang dah kahwin, dah dapat anak. Jeles tau. Tapi tidak mengapa Allah kan ada, Dia akan merancang yang baik-baik untuk hamba-Nya. Soal cinta ni memang tak dapat lari dalam hati seseorang kerana itulah fitrah yang diciptakan dan dikurniakan dalam hati-hati manusia oleh Maha Pencipta.  Dulu yaa sedia maklum yang aku pernah bersama dengan seseorang. Dan seseorang itu tiada lagi di dunia ini. Masih ingat dan tak kan pernah lupa.

Sejak pemergian si dia, banyak benda yang berubah. Mahu menjadi wanita terbaik. Susah ke nak berubah?? tak susah laa.. asalkan niat kena betul berubah kerana Allah, bukan kerana sanjungan dari manusia. Sejujurnya, bila terjadi sesuatu pada orang yang kita sayang, automatically kita akan tersedar orang yang kita sayang bukan milik kita tapi milik Allah. Begitu juga aku.

Kematian menyedarkan aku, ajal semakin dekat dan harus bersiap sedia untuk ke muka pengadilan. Bukan pergi court ye. Tapi berhadapan dengan Allah. Kalau dosa menggunung tinggi apa nak jawab pada Allah?? Jadi berubah sebelum terlambat. Aku mula perbaiki cara berpakaian, solat, perbaiki sikap dan semuanya. Tetapi sebagai seorang manusia tak terlepas dari melakukan kesalahan. Saat iman turun aku cuba muhasabah diri dan berusaha untuk ubah kesilapan itu supaya tidak berulang.

Saat-saat aku kesedihan dengan pemergian teman dan sahabat yang aku kira terbaik dalam hidup aku. Aku sentiasa berdoa supaya suatu hari nanti aku akan dikurniakan seseorang yang lebih baik dari sebelumnya. Dalam pencarian  teman sejati, banyak kali jatuh bangunnya. Bertemu dengan lelaki yang salah. Dalam masa yang sama niat untuk berubah menjadi wanita terbaik untuk lelaki yang baik itu masih tinggi dalam diri. Tak pernah putus asa. Tapi sebagai seorang manusia terkadang iman turun dan naik. Masih lemah.

Manusia. Itulah selalu alpa.

Dulu bagi aku ber'couple' atau istilah lainnya berpasangan sangat indah dan sangat menyeronokkan kerana ada seseorang yang sudi untuk mengambil berat, sayang, mencintai dan sentiasa bersama tidak kira sedih, gembira, susah atau senang. Ya memang seronok kalau sudah berkahwin tapi yang belum berkahwin bagaimana?? Ternyata aku silap. Sesungguhnya perancangan Allah lebih baik dan setiap yang berlaku ada hikmah di sebalik. Dia telah pertemukan aku dengan seseorang yang telah banyak menyedarkan aku tentang perhubungan antara lelaki dan wanita.

Pada pemulaan dalam berkawan perbincangan kami lebih kepada soal kehidupan tetapi apabila perasaan itu mula terbit dalam hati. Dia mengambil keputusan untuk memutuskan sebarang bentuk perhubungan untuk sementara waktu sehingga tiba waktunya atau melainkan ada hal penting yang ingin dibincangkan. Maksud disini mempunyai hubungan tetapi tidak berhubung. Aku akui wanita adalah fitnah terbesar lelaki. Harus berjaga-jaga dengan godaan syaitan.

Bait-bait katanya :

Bagaimana mungkin untuk mencintai seseorang sekiranya cinta itu melebihi cinta kepada Allah dan Rasul?? 

Bagaimana mahu belas ehsan Allah dalam sesuatu perhubungan sekiranya kita tidak menjaganya sebelum mendirikan rumah tangga?? 

Bagaimana mahu pernikahan yang dirahmati Allah sekiranya sebelum bernikah kita melakukan perkara haram yang mendatangkan murka Allah. 


Sejak dari itu aku belajar bagaimana mahu dicintai dan mencintai kerana Allah. Aku sedar mencintai seseorang kerana Allah tidak akan wujud selagi mana kita belum mencintai-Nya. Memang susah. Terkadang hati mengusik rindu, untuk mengawal fitrah perasaan itu sendiri sangatlah sukar. Hanya doa yang dapat aku titipkan. Biarlah perasaan itu diluahkan pada Allah kerana Dia yang mengurniakan perasaan itu bukan??

Dan kini aku dapat mengawal perasaan itu kerana masih banyak yang perlu difikirkan terutamanya dalam memperbaiki hubungan dengan Allah dan belajar untuk mencintai Allah sebelum mahu mendapat cinta insan walaupun agak sukar tetapi aku akan berusaha sedaya mampu. Dengan cara ini aku tidak akan kecewa sekiranya aku tidak berjodohan dengan si dia. Seorang pencinta selagi belum bernikah tidak akan mungkin meluahkan pada orang yang dicintai kerana ingin menjaga kesucian cinta.

Jadi dengan siapa, bila dan dimana jodohku hanya Allah yang lebih mengetahui. Tidak perlu terlalu berharap kerana aku tak tahu sampai bila aku diberi nyawa oleh Allah mungkin sehingga esok, lusa atau sampai waktu yang ditetapkan oleh-Nya. hanya mampu berdoa dan terus berdoa semoga diberi jodoh yang terbaik. Sekiranya si dia adalah jodoh yang terbaik untukku InshaAllah akan dijodohkan bersama~ Usaha. Doa. Tawakal.
 
S Pink Premium Pointer